چه عواملی باعث می شوند ما بیشتر از پله استفاده کنیم

10 ژوئیه 2015- بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه کونکوردیا و پکینگ، به نظر می رسد محل قرار گرفتن، ارتفاع و حجم ترافیک بر انتخاب عابر پیاده در استفاده از پله ها تاثیر گذارد.

نرخ مرگ و میر به علت مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری های قلبی در حال افزایش است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این معضلات با شیوه زندگی بی تحرک ما مرتبطند، واضح است که عوامل محرک برای داشتن زندگی فعال تر مهم می باشند. چیزی به سادگی استفاده از پله، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. اما چه چیز می تواند عابر پیاده را متقاعد به انتخاب پله کند هنگامی که یک پله برقی بسیار سریع و راحت تر در محل وجود دارد؟

این مطالعه که به تازگی در مجله ی Environment and Behaviourمنتشر شده است، به بررسی این نظریه که "جدا کردن راه پله ها از پله ی برقی بین طبقه ی مبدا و مقصد در یک مرکز خرید، میزان استفاده از پله ها را افزایش می دهد"، پرداخته است.

برای آزمایش این فرضیه، محققان 13 راه پله و 12 جفت پله برقی را در هفت مرکز خرید در مرکز شهر مونترال مانیتور کردند. تعداد افراد در حال حرکت و عبور و مرور بر روی پله ها و یا پله برقی در عرض پنج دقیقه توسط یک ناظر در جریان ترافیک بین ساعات  10:30 صبح تا 12 ظهر و از 12:30ظهر تا 2:30بعدالظهر برای اطمینان از تنوع، شمارش گردید.در مجموع در بیش از 35 روز، 33793  نفر از پله ها و پله برقی بالا یا پایین رفتند.

بررسی محققان نشان داد که افزایش 100 درصدی فاصله ی بین پله ها و پله های برقی در زمان ازدحام جمعیت، سبب استفاده ی 71 درصد از افراد برای بالا رفتن از پله ها و 21 درصد از افراد بهنگام پایین رفتن می شود وبه طور کلی، موجب افزایش 95 درصدی در استفاده از پله ها شده است.

گام به گام

عوامل محیطی به وضوح بر بالا رفتن از پله ها، تاثیر می گذارند از جمله قابل دید بودن راه پله ، عرض و ارتفاع آن می تواند بر انتخاب پله برای دسترسی به یک طبقه تاثیر گذارد. نویسنده ارشد این تحقیق جان زکریا می گوید: این مطالعه نشان می دهد که محل قرار گرفتن راه پله به همان اندازه مهم است و باید در هنگام طراحی ساختمان های جدید این عامل را در نظر گرفت.

تمرکز اولیه این پژوهش بروی تعیین ارتباط احتمالی بین جدایی و یا نزدیکی پله ها از پله ی برقی بر روی تصمیم گیری در استفاده از یکی از آنها  بود، اما نتایج آن از یک نکته جالب منطقی در مورد کسانی که بهینه سازی سلامت را در طراحی ساختمانها در نظر می گیرند، حمایت نمود.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/296620.php